- 2172 1065
- isager@mcstart.dk
- Man-Tors: 09.30-16.00. Lukket: Fre-Lør-Søn. Ring for Nød.
- Lager og værksted i Viborg
2-takts Olie
Showing all 3 results
Køb kvalitets 2-takts olie hos Viborg MC Værksted
Tag imod eksklusive tips fra vores erfarne mekaniker, som har dedikeret årevis til motorcykler og motocross.
Det er vigtigt at bruge den rigtige type og kvalitet af 2-takts motorolie i henhold til fabrikantens anbefalinger for at opretholde en optimal motorydeevne og levetid.
2-takts olie, er en specialiseret type smøremiddel designet til brug i 2-takts forbrændingsmotorer.
2-takts motor findes på motocross, knallert, scooter, ATV og nogen motorcykler.
- Smøring: 2-takts olie fungerer som smøremiddel for bevægelige dele i motoren. I modsætning til firetaktsmotorer, hvor smørelse er adskilt fra brændstoffet, blandes 2-takts motorolie med brændstoffet.
- 2 takts olie blandingsforhold: Brugeren skal blande den korrekte mængde 2-takts olie med benzin i overensstemmelse med producentens anbefalinger. Dette forhold varierer, men det er normalt i området ca. 2% (20 ml olie pr. 1 liter benzin) afhængigt af motortype og fabrikantens specifikationer. Under ekstreme belastninger, så som tunede eller ældre motorer, kan blandingsforhold 2 takt motorolie variere. Det er meget vigtig at læse producentens vejledning til blandingen, som typisk står i owners manual (ejer- eller brugermanualen). Nogle flasker har en skala med måleenheder (ml), så du præcist kan måle, hvor meget olie du hælder ud, og hvor meget der er tilbage. Nogen totaktsolieflasker har også et lille målebæger indbygget for at hjælpe med at dosere korrekte mængder til specifikke blandingsforhold. Hvis din flaske ikke har disse funktioner, kan du overveje at hælde olien over i en målekop for bedre kontrol over mængden, især når du blander præcise forhold som 2 %. En lille målekop er et super lille tool at have i sit kit, når man kører 2 takt. Blandingsforholdet kan også være specificeret på en mærkat på selve maskinen (fx på tanken eller nær påfyldningsdækslet).
- Tegn på for lidt olie i blandingen:
Øget motorstøj – Motoren kan lyde skarpere eller mere “metallisk,” fordi smøringen ikke er tilstrækkelig. Uden nok motorolie vil de bevægelige dele i motoren gnide mod hinanden og skabe mere støj.
Overophedning – Motoren kan blive varmere end normalt, da olie hjælper med at smøre og køle. Ved for lidt olie er motoren udsat for mere friktion og overophedning.
Lavere ydeevne – Du kan opleve, at motoren mister kraft eller “hakker,” fordi den ikke fungerer optimalt uden korrekt smøring.
Risiko for motorskade – Hvis blandingen er meget lav på olie, kan motoren risikere at sætte sig fast (kaldet “seizure”) og tage permanent skade. - Tegn på for meget olie i blandingen:
Mere røg fra udstødningen – En rig blanding med for meget motorolie giver typisk mere blålig røg.
Olieudslip eller olieaflejringer – For meget motorolie kan føre til, at uforbrændt olie ophober sig i udstødningssystemet og på tændrørene, hvilket kan give sort snavs eller aflejringer.
Lugt af brændt olie – Hvis der er mere olie end nødvendigt, kan det give en stærk, brændt olie-lugt. - Forbrænding: Når blandet med benzin, introduceres 2-takts motorolie i forbrændingskammeret sammen med brændstoffet. Under forbrændingen smøres cylinderens vægge, stemplerne og andre bevægelige dele af motoren.
- Røg og udstødningsgasser: 2-takts olie producerer ofte mere røg, gas og krudt, sammenlignet med firetaktsmotorer. Dette skyldes ofte, at en del af olien ikke forbrændes fuldstændigt og udskilles som røg sammen med udstødningsgasserne.
Derfor skal du vælge den lidt dyrere 2-takts olie i bedre kvalitet
Brug af lavkvalitets 2-takts olie i en motor kan have negative konsekvenser for motorens ydeevne og levetid. Her er nogle potentielle problemer, der kan opstå:
Lavkvalitets 2-takts olie kan have utilstrækkelige smøreegenskaber, hvilket kan føre til dårlig smøring af motorens bevægelige dele. Dette kan øge slid og risikoen for mekanisk fejl.
Lavkvalitetsolie kan indeholde urenheder og partikler, der kan akkumulere i motoren og forårsage forurening. Dette kan føre til tilstopning af olielinjer, filtre og andre vigtige motordele.
Nogle lavkvalitetsolier kan have en dårlig forbrændingsegenskab, hvilket kan resultere i en øget mængde af uforbrændt olie, der udskilles som røg og udstødningsgasser. Dette kan forårsage forurening og kan også påvirke motorens ydeevne.
Utilstrækkelig smøring kan føre til overophedning af motoren, især under belastning. Overophedning kan forårsage alvorlig skade på motoren, såsom deformation af komponenter og tab af ydeevne.
Lavkvalitetsolie kan også påvirke brændstofeffektiviteten negativt, hvilket kan resultere i et øget brændstofforbrug og højere omkostninger ved brug.
2-takts olie af bedste kvalitet
For at undgå disse problemer anbefales det at bruge 2-takts olie af høj kvalitet som Motorex, Denicol og Castrol. Følg altid producentens anbefalinger vedrørende olietype og blandingsforhold for at sikre optimal ydeevne og levetid for din motor.
Populære reservedelskategorier
Populære olie- og plejekategorier
Populære MOTOCROSSKATEGORIER
Populære HONDA INDUSTRI